ELOKUVASTA LYHYESTI
Puhutteleva ja ajatuksia herättävä KOULUVUOSI JAPANISSA -elokuva asettaa peilin suomalaisen peruskoulun eteen ja johdattaa pohtimaan miltä näyttää meidän lastemme peruskoulu? Miten opettajat voivat?

Elokuva kertoo poikkeuksellisen intiimisti ja empaattisesti 1.- ja 6.luokkalaisten lasten ja heidän opettajien kouluvuodesta tokiolaisessa 1000 oppilaan alakoulussa. Taitava kuvausryhmä on
saanut ainutlaatuisen sisäänpääsyn kouluun.

Elokuva pohtii uniikin ja tiukan japanilaisen, vanhaan sotilaskoulutukseen perustuvan koulujärjestelmän ajanmukaisuutta, mutta erityisen vahvasti se osoittaa koulun merkityksen sen kasvattaessa lasta yhteisön jäseneksi.

Koulun henkeä kuvastaa ilmaisu “caring dicipline” – ”rakastavaa kurinpitoa”.

Kouluvuosi Japanissa, kesto 80 minuuttia, tekstitys suomi ja ruotsi
Elokuvan ohjaaja Ema Ryan Yamazaki
Tuottajat Eric Nyari (Japani/Yhdysvallat), Outi Rousu (Suomi) ja Luc Martin-Gousset (Ranska)
Musiikin sävellys Päivi Takala
Muusikot Päivi Takala, Eero Saunamäki, Markus Hohti, Pekka Nylund
Yhteistyössä Yle ja Suomen elokuvasäätiö.

OMAN ELOKUVAESITYKSEN JÄRJESTÄMINEN
Ennen elokuvan esitystä ja keskustelua on hyvä käydä läpi turvallisen tilan periaatteet, jotta varmistetaan kaikkien halukkaiden mahdollisuus osallistua keskusteluun ja kuulluksi tuleminen. Vinkkejä turvallisen tilan luomiseen elokuvan purkutilanteessa löytyy muun muassa Koulukinon sivuilta: https://www.koulukino.fi/wp-content/uploads/2021/12/Turvallisen-tilan-luominen-elokuvan-katsomis-ja-purkamistilanteeseen-1.pdf

NÄYTÖKSEN SUUNNITTELU
Päätä päivämäärä ja aika: Valitse sopiva ajankohta, joka tavoittaa kohderyhmän. Huomioi mahdolliset muut tapahtumat ja koulun tai laitoksen aikataulut.

Valitse paikka: Näytöksen voi järjestää missä tahansa tilassa, jossa on riittävä tekninen varustus (tietokone, projektori tai valkokangas, kaiuttimet). Esimerkkejä sopivista tiloista ovat koululuokat, auditoriot, kirjastot ja paikalliset elokuvateatterit.

Ota huomioon yhteistyömahdollisuudet: Näytöksen voi järjestää yhteistyössä esimerkiksi kunnan, oppilaitoksen tai paikallisen kulttuurikeskuksen kanssa. Yhteistyössä voi myös hyödyntää paikallisia järjestöjä, yhdistyksiä tai muita tahoja, jotka ovat kiinnostuneita elokuvan teemoista. Sopikaa yhteistyön käytännön järjestelyistä hyvissä ajoin.

Oppilaitoksissa kannattaa hyödyntää myös Koulukinon sivuilta löytyvää oppimateriaalia.

Tekninen valmistelu
Tarkista laitteisto: Varmista, että tietokone, projektori ja äänentoistolaitteet toimivat moitteettomasti. Testaa esityskopio etukäteen, jotta voit välttää tekniset ongelmat näytöksen aikana.

Markkinointi ja tiedotus
Mainosta näytöstä: Jos kyseessä on julkinen näytös, käytä näytöspaketissa mukana tulevaa markkinointimateriaalia (julisteet, some-kuvat) näytöksen mainostamiseen. Hyödynnä paikallisia tiedotuskanavia, kuten oppilaitosten, kirjastojen ja yhdistysten tiedotuskanavia sekä sosiaalista mediaa.

Ilmoittautumiset: Jos näytös vaatii ennakkoilmoittautumisen, luo ilmoittautumislomake tai käytä olemassa olevaa järjestelmää. Voit käyttää esimerkiksi Google Forms -lomaketta.

Näytöksen järjestäminen
Saapuminen ja valmistelut: Tarkista vielä laitteiden toimivuus ja järjestä tila katselukuntoon (esimerkiksi tuolien asettelu ja valaistus). Varmista myös mahdolliselle paneelikeskustelijoille paikat ja tarvittaessa mikrofonit.

Tervetuloa ja johdanto: Halutessasi voit aloittaa näytöksen tervetuliaispuheella, jossa esittelet elokuvan lyhyesti ja kerrot näytöksen kulusta. Voit mainita myös tulevasta keskustelutilaisuudesta ja mahdollisista panelisteista.

Elokuvan esittäminen ja keskustelun aloittaminen

Keskustelutilaisuuden järjestäminen
Elokuvan jälkeen voit järjestää joko vapaamuotoisen keskustelun, jossa osallistujat saavat jakaa ajatuksiaan ja kokemuksiaan, tai paneelikeskustelun, johon valitaan etukäteen keskustelijat. Keskustelu voi tarjota syvällisempää asiantuntemusta ja monipuolisempia näkökulmia elokuvan teemoihin.

Keskustelun järjestäminen: Mikäli päätät järjestää keskustelun, sovi keskustelijoista etukäteen. Keskusteluun voi kutsua esimerkiksi opettajia, tutkijoita, paikallisia päättäjiä tai kulttuurivaikuttajia. Keskustelijoiden hankinta ja koordinointi on näytöksen järjestäjän vastuulla.

Keskusteluteemojen hyödyntäminen: Käytä oheismateriaalin mukana tulevaa opasta keskusteluteemoista helpottamaan keskustelun vetämistä. Voit esimerkiksi aloittaa kysymyksillä elokuvan herättämistä ajatuksista tai pyytää osallistujia jakamaan omia kokemuksiaan koulumaailmasta.

Keskustelun moderoiminen: Moderaattori huolehtii siitä, että keskustelu pysyy aiheessa ja kaikki halukkaat saavat tilaisuuden osallistua. Hän voi myös tarvittaessa esittää lisäkysymyksiä tai syventää keskustelua. Moderaattorina voi toimia esimerkiksi näytöksen järjestäjä tai joku teemaan sopiva henkilö.

Keskustelutilaisuuden kesto: Keskusteluun kannattaa varata riittävästi aikaa, esimerkiksi 30–45 minuuttia, riippuen osallistujamäärästä ja keskustelun luonteesta.

Elokuvan teemoista on koottu erilaisia keskustelunaiheita. Ne löytyvät tästä oppaasta, ks kohta TEEMOJA KESKUSTELTAVAKSI. Teemoja voi käyttää keskustelun tukena.

Palautteen kerääminen
Oma palaute: Muista antaa omaa palautetta näytöksen järjestämisestä elokuvan levittäjälle Pirkanmaan elokuvakeskukselle. Näin autat kehittämään elokuvan levitystä ja tapahtumien järjestämistä tulevaisuudessa.
Palaute: https://www.facebook.com/kouluvuosijapanissaelokuva
ja sähköpostitse pek@elokuvakeskus.fi tai / ja info@pystymetsa.fi

TILAUSOHJEET

Missä näytöksen voi järjestää?

Elokuvan voi katsoa kahdella tavalla: järjestää oma esitys omissa tiloissa tai sopia esityksestä paikallisen elokuvateatterin kanssa, mikäli paikkakunnalla on elokuvateatteri.

Elokuvasta on saatavissa esityskopio suomeksi ja ruotsiksi tekstitettynä, mutta oheismateriaali on suomenkielistä.

Esitys omassa tilassa
Elokuvan esityskopio on saatavilla nettilinkkinä. Elokuvaesityksen voi järjestää missä tahansa tilassa, missä on nettiyhteys, tietokone ja valkokangas tai vastaava. Esimerkiksi koulutila, kerho ja auditorio ovat hyviä esitystiloja.

Esityksen järjestäjä saa elokuvan esityskopion tilaamalla sen elokuvan levittäjältä Pirkanmaan elokuvakeskuksesta. Yhteyshenkilö on levittäjä Juha Elomäki. Yhteystiedot: juha.elomaki@elokuvakeskus.fi, puhelin 050 412 4137.

Elokuvan esityksestä peritään korvaus. Korvauksen laskuttaa Pirkanmaan elokuvakeskus.

Esityshinnat:
Kaikkiin hintohin lisätään voimassa oleva ALV (1.9. alkaen 25,5%)
Katsojia alle 20: perusmaksu 60 euroa
Katsojia 21-50: perusmaksu 90 euroa
Katsojia 50 -200 : 2 euroa/oppilas
Katsojia 201-400 : 260 euroa
Katsojia yli 400: hinta sovitaan erikseen

Esitys elokuvateatterissa
Erityisesti pienet paikalliset elokuvateatterit järjestävät mielellään näytöksiä. Mikäli näytös halutaan järjestää elokuvateatterissa, siitä täytyy sopia elokuvateatterin ja elokuvan levittäjän kanssa.

Levittäjä on Pirkanmaan elokuvakeskus ja yhteyshenkilö on Juha Elomäki. Yhteystiedot: juha.elomaki@elokuvakeskus.fi, puhelin 050 412 4137.

Esityksen kustannuksista teatterissa sopivat keskenään elokuvan levittäjä, elokuvateatteri ja esityksen järjestäjä. 

Oheismateriaalit
Esityksen järjestäjä saa seuraavat materiaalit:
• Elokuvan esityskopio nettilinkkinä omassa tilassa järjestettävään esitykseen
• Elokuvateatterille toimitetaan elokuvan DCP-kopio
• Opas elokuvanäytöksen järjestämiseksi
• Teema-aiheita keskustelua varten
• Elokuvan juliste digi-muodossa
• Elokuvan traileri nettilinkkinä, kesto 1,44 minuuttia
• Tiedotusmateriaalia: kuvia elokuvasta, valmiita kuvia sosiaaliseen mediaan

TEEMOJA KESKUSTELTAVAKSI
Vinkkejä keskustelutilaisuuden järjestämiseen
• Elokuva on tunteiden taidetta ja Kouluvuosi Japanissa kuljettaa katsojan tunteita taitavasti. Elokuvan herättämien tunnevaikutusten purkuun kannattaakin varata aikaa. Tunnevaikutuksen ja elokuvallisten keinojen havainnoinnin kautta päästään luontevasti kiinni myös sisältöteemoihin.
• Ehdotetuista teemoista voi poimia kuhunkin tilaisuuteen ja kullekin ryhmälle sopivimmat. Teemat ja keskustelunaiheet on tarkoitettu keskustelun virittämiseksi ja keskustelun moderoijan työn helpottamiseksi. Teemoja ja aiheita saa ja on suotavaakin muokata omiin tarpeisiin.

Teemat ja keskusteluaiheet

KURI
Opettaja Watanabe kertoo taiteilevansa päivittäin vapauden ja rajoitusten välillä, opettaja Endo taas pohtii, onko liian ankara. Kuri on moniulotteinen teema, joka näkyy elokuvassa eri tavoin. Kuri voidaan esimerkiksi nähdä tapana luoda struktuuria, joka on tärkeä elementti oppilaille turvallisen koulunkäynnin takaamisessa. Kuri näyttäytyy myös oppilaisiin kohdistuvina vaatimuksina, mutta myös tukena. Millaisena japanilainen koulukuri näyttäytyy elokuvassa kuvattuna verrattuna suomalaiseen? Millaisia positiivisia ja millaisia negatiivisia puolia japanilaisen koulun kurinpidossa voi olla?

Millaisia palautteenantoprosesseja elokuvassa nähtiin?


KUNNIOITUS

Ihmisten keskinäinen kunnioitus näyttäytyy elokuvassa keskeisenä osana japanilaista yhteisöllisyyttä. Oma paikka ryhmässä riippuu toisaalta siitä, miten yksilö kunnioittaa toisia. Myös ryhmän kunnioitus ansaitaan kunnioittavalla käytöksellä. Millaisia esimerkkejä yhteisöä ylläpitävästä kunnioituksesta elokuvassa nähtiin? Mitä japanilaisen koulun kunnioituksen kulttuurista voisi oppia?

Kunnioitukseen liittyy myös yhteisvastuullisuus, joka ilmenee mm. siinä, miten oppilaat pitävät huolta yhteisistä tiloista. Oppilaat kasvavat yhteisön jäseniksi osallistumalla yhteiseen toimintaan ja yhteisistä asioista huolehtimiseen. Miten suomalaisessa koulussa voisi paremmin tukea yhteisön jäseneksi kasvamista?

Koulutuksen arvostus ja asenne koulua kohtaan vaikuttaa myös koulumotivaatioon ja kouluun kiinnittymiseen. Elokuvassa nähdään mm. erilaisia tapoja juhlistaa kouluvuoden eri vaiheita, myös koulun aloitusta. Millainen rooli huoltajilla elokuvan mukaan on oppilaiden koulumotivaatiolle? Olisiko Suomessa tarvetta lisätä arvostusta koulua ja koulutusta kohtaan? Mitä keinoja tähän voisi olla?

YHTEISÖN MERKITYS

Yhteisöllisyys on moniulotteinen teema, josta erottuu toisaalta yksilö kannattelevan tuen merkitys, mutta toisaalta ulossulkevuus joukkoon sopimattomien kohdalla. Millaisia esimerkkejä yhteisöllisyyden eri puolista elokuvasta piirtyy esille?

Elokuvassa opettajien muodostama yhteisö ja toisilleen antama kollegiaalinen tuki näyttäytyi tärkeänä voimavarana. Miten opettaja Endon ammatillinen kriisi ja siitä selviytyminen kuvattiin? Millaisena kuvattiin hänen suhteensa muihin opettajiin ja oppilaisiin?

YHDENVERTAISUUS JA INKLUSIIVISUUS

Elokuvassa japanilainen koulu näyttäytyy hyvin homogeenisenä. Miten yhdenmukaisuus ja sen vaatimus näkyy elokuvassa? Suomalaisessa koulussa moninaisuus on osa kouluarkea rikastuttavaa todellisuutta, miten inklusiivisuutta voisi lisätä ja tukea? Millainen koulun tulisi olla, jotta erilaisuudelle olisi tilaa?

Millaisena koulun tehtävä oppilaiden kasvattamisessa demokraattisen yhteiskunnan jäseneksi näyttäytyy elokuvassa?

Koulu on elokuvassa kuin pienoisyhteiskunta, jossa jokaisella on omat vastuunsa ja velvollisuutensa. Millaisena tämä toiminta näyttäytyy elokuvassa? Mikä merkitys yhteisvastuullisuutta luovalla struktuurilla voi olla inkluusiolle?

Onko elokuvalla roolia yhteiskunnallisessa muutoksessa ja millainen tämä rooli on tai voisi olla?

Lisätietoja:
-Pirkanmaan elokuvakeskus, levittäjä Juha Elomäki, juha.elomaki@elokuvakeskus.fi, https://www.elokuvakeskus.fi/
-Elokuvayhtiö Pystymetsä Oy, tuottaja Outi Rousu, outi@pystymetsa.fi, www.pystymetsa.fi