Ensi-ilta: 07.06.2019
Ikäraja: 12
Pituus: 65 min
Ohjaus: Mikael Syrjälä
Käsikirjoitus: Mikael Syrjälä
Näyttelijät:
Onerva – Mimosa Willamo
Elvis – Johannes Brotherus
Milja – Saana Koivisto
Max – David Sandqvist
Peppi – Ella Lymi
Olli – Joel Hirvonen
Elviksen äiti – Minna Haapkylä
Onervan isä – Tommi Korpela
Elviksen isä – Carl-Kristian Rundman
Ope – Jessica Grabowsky
Rehtori – Hannu-Pekka Björkman
Ohjaus & Käsikirjoitus: Mikael Syrjälä
Kuvaus: Samuli Ahonen
Äänisuunnittelu: Toni Ilo & Jani Nikander
Leikkaus: Anna Nuuros
Pukusuunnittelu: Kaisa Pohjola & Mimosa Kuusimäki
Maskeeraussuunnittelu: Kaisa Pohjola
Lavastaja: Oona Koriala
Säveltäjä: Mikko Renfors
Tuottajat: Julia Elomäki & Pietari Vappula
Levitys: Pirkanmaan elokuvakeskus/Juha Elomäki
Genret: Draama
LEHDISTÖMATERIAALIT
Elvis & Onerva on elokuva nuoruudesta ja siihen liittyvästä epävarmuudesta. Sekä pelosta, joka ajaa ihmiset tekemään huonoja valintoja. Nuorten draamaelokuvassa 16-vuotias Elvis (Johannes Brotherus) ihastuu luokan uuteen tyttöön Onervaan (Mimosa Willamo). Vaikka nuorten välillä selkeästi kipinöi, ei heistä kumpikaan uskalla kertoa tunteistaan toisilleen. Samaan aikaan Elvis kokee kavereiltaan Maxilta (David Sandqvist) ja Ollilta (Joel Hirvonen) painetta muovautua machomiehen rooliin, kun taas Onerva ystävystyy Pepin (Ella Lymi) ja Elviksen ex-tyttöystävä Miljan (Saana Koivisto) kanssa.
Kun koko nuorten porukka lähtee hylätylle tehtaalle bileisiin, Onerva ja Elvis päätyvät vihdoin suutelemaan ja viettämään ihanan illan yhdessä. Bileiden jälkeen Elvis valehtelee kavereilleen harrastaneensa seksiä Onervan kanssa. Äkkiä valheiden ja väärinkäsitysten myötä koko kaupunki ovat siinä pisteessä, että jonkun pitäisi tehdä jotain.
Elvis & Onerva on Mikael Syrjälän käsikirjoittama ja ohjaama esikoiselokuva, joka kertoo nuoruuden vaikeudesta sekä yhteisön ahtaudesta. Pääosissa nähdään Mimosa Willamo ja Johannes Brotherus. Elokuvassa eläydytään vahvasti teini-ikäisten arkeen, ja nähdään aikuiset kylminä ja tyhjinä hahmoina, kuten yhteisökin, jossa elokuvassa eletään.
Elvis & Onerva kertoo kahden nuoren kipuilusta teini-iän ja aikuisuuden kynnyksellä. Onerva muuttaa uutena kaupunkiin ja ihastuu oitis Elvikseen. Kumpikaan ei uskalla myöntää ihastumistaan toisiinsa. Elvis kokee painetta miehisyydestä kavereidensa Ollin ja Maxin painostuksen alla. Elviksen kotoa ei tukea heru, sillä hänen vanhempansa eivät voi edes ruokailla samaan aikaan samassa huoneessa.
Toisaalla Onerva ystävystyy Pepin ja Miljan kanssa, Peppi huitelee omissa maailmoissaan, kun Milja potee mustasukkaisuutta exästään Elviksestä. Onerva haluaisi sopeutua tähän kaveriporukkaan, mutta kokee sen vaikeaksi niin ystäviensä kuin isänsäkin puolesta. Onervan isä kaipailee kuolleen puolisonsa perään ja Onerva yrittää pitää uutta arkea pystyssä. Hän ja Elvis eivät kuitenkaan voi olla ajattelematta toisiaan.
Kaupungin aikuiset niin Onervan isä kuin Elviksen vanhemmat, sekä nuorten opettaja ja rehtori eivät ymmärrä, mitä heidän ympäröivien nuorten elämässä tai maailmassa ylipäätään tapahtuu. Kaikki yrittävät puuttua, mutteivät osaa. Vaikeista asioista vaietaan, eikä iloista iloita.
Kaikki nuoret päätyvät tehdasbileisiin, joissa päihdytään yskänlääkkeestä. Bileissä Elvis ja Onerva pakenevat muista hetkeksi toisaalle, jolloin tapahtuu peruuttamatomia käänteitä koko yhteisön arjessa. Koko yhteisö on tilanteessa, jossa jonkun pitäisi tehdä jotain.
OHJAAJAN SANA
Elvis & Onerva kertoo hyväksynnän kaipuusta: Unelmasta, että suosittuna vihdoin voisi olla oma itsensä. Kun aloitin taidekoulussa, meiltä kysyttiin mitä pelkäämme. Mielestäni kysymys oli hassu, sillä enhän minä pelännyt mitään. Koulumme pienissä piireissä koin välillä tuntemuksia, joita en silloin ihan ymmärtänyt tai osannut käsitellä. Aloitin kirjoittamisen ja myöhemmin huomasin pelkääväni yksinjäämistä, sitä tämä elokuva käsitteleekin.
Halusin ystävien kanssa tehdä elokuvan nuoruudesta kun vielä olimme nuoria. Elvis & Onerva on elokuva ensirakkaudesta, nuoruuden epävarmuudesta, sukupuolirooleista ja siitä mihin ne voivat johtaa. Muistan teininä miten tavallista oli kuulla, että kaverit olivat olleet mökillä tai ulkomailla ja “menettäneet” neitsyytensä. Tämä elokuva käsittelee juuri maskuliinisuutta ja miesten suhdetta läheisyyteen. Perinteisesti seksi on ainoa areena jossa miehet saavat näyttää herkkyyttä tai haavoittuvuutta. Ja jos ei seksiä pysty harrastamaan, voi ainakin väittää harrastaneensa, koko mekanismin lopulliset seuraamukset joutuu useimmiten kärsimään muut kuin miehet. Samalla isossa osassa on suomalainen puhumattomuuden kulttuuri ja vaikeus käsitellä hankalia asioita.
Elokuvat loppuvat, kun rakastava pari saa toisensa mutta oikea elämä ei pääty siihen, joskus emme voi muuta kuin pysähtyä hetkeksi ja vaihtaa suuntaa.