KANSALLINEN AUDIOVISUAALINEN INSTITUUTTI
TAMPERE SYKSY 2017


Pääsyliput 5€.
Esitysaika: Maanantaisin klo 18.45
Lipunmyynti alkaa esityspäivänä klo 16.00.
Oikeus ohjelmamuutoksiin pidätetään.
Elokuvakopiot: KAVI 35 mm






18.9.
Martin Scorsese: MAFIAVELJET
(Goodfellas, USA 1990) -K16- 146 min

Scorsesen elokuva perustuu Nicholas Pileggin mainioon kirjaan oikeasta mafiahemmosta Henry Hillistä ja hänen gansterielämästään. Kohtuullisen hyvän elokuvankin Scorsese on saanut aikaiseksi ja asiaa auttaa erinomaiset näytttelijät.





www.imdb.com


25.9.
Michael Cimino: LOHIKÄÄRMEEN VUOSI
(Year Of The Dragon, USA 1985)

Viime vuonna kuolleen Ciminon elokuvaura oli pitkä ja pomppuinen. Kauriinmetsästäjä (1978) on hänen elokuvistaan tunnetuin ja menestynein sekä Oscar-voittaja, Portti ikuisuuteen (1980) taasen vei ohjaajan
uran alamäkeen, kun sen kustannukset karkasivat käsistä ja lipputuotot jäivät todella laihoiksi. Hän sai kuitenkin vielä uusia mahdollisuuksia ja Lohikäärmeen vuosi on tyylilajissaan aivan kelpo teos. Mickey Rourke on New Yorkin Chinatowniin sijoittuva rikoselokuva. Chinatownin "kummisetä" on murhattu ja sotkuista tapausta selvittävä poliisietsivä (Rourke) törmää vaiteliaisuuden muuriin ja kulttuurien välisiin eroihin.



www.imdb.com


2.10.
Robert Redford: BUTCH JA KID - AURINGONLASKUN RATSASTAJAT
(Butch Cassidy and the Sundance Kid, USA 1969)

Elokuva kertoo kahden huiman lainsuojattoman tarinan ajankohdassa jolloin Villi länsi oli katoamassa. Miehet osaavat ryöstää junia, mutta lain toisella puolella sitä ei katsota hyvällä. Heidän peräänsä laitetaan riittävät määrä poliiseja, joten he pakenevat Etelä-Amerikkaan. Sieltäkin heidät löydetään ja valmistaudutaan lopulliseen välienselvittelyyn. Viimeinen kuva kuuluu elokuvahistorian klassikoihin, jota muutkin ovat sitten käyttäneet.




www.imdb.com


9.10.
Werner Herzog: AGUIRRE - THE WRATH OF GOD
(Länsi-Saksa, 1978)

Aguirre, hämmästyttävä kuvaus unelmien syöksykierteestä vihamielisen fyysisen maailman keskellä tiivistää yhteen elokuvaan kaikki ne Werner Herzogin tyypilliset ja hallitsevat piirteet: hulluus ja pakkomielteet, kuoleman kaltaisen elämän ja elämän kaltaisen kuoleman toisiaan lähestyvät voimat, vapauden ja vapautumisen unelmien osoittautuminen jatkuvasti kaikkoavaksi haaveeksi. Aguirren mykistävä loppukohtaus, jossa mielipuoli conquistador Don Lope de Aguirre seisoo yksin ruumiiden ympäröimänä apinoiden valtaamalla lautalla keskellä Amazonia vannoen valloittavansa koko latinalaisen Amerikan mantereen, on visuaalisessa tehossaan häkellyttävä. Pelkästään tähän kuvaan tiivistyy koko Herzogin edustama ihmisen ja luonnon välisen yhteentörmäyksen idea. -Markku Tuuli/Pertti Avola



www.imdb.com


16.10.
Michael Haneke: FUNNY GAMES
(Itävalta, 1997)

Varakas perhe; isä,äiti, heidän poikansa ja koiransa saapuvat kesätalollensa järven rannalle. Naapuri esittelee heille kaksi wieniläistä nuorukaista, joista toinen esitellään naapurin pojan kaveriksi. Tähän asti kaikki hyvin. Pojat ovat kovin kohteliata, mutta sitten toiselta alkaa rikkoutua "vahingossa" kananmunia ja puhelinkin särkyy ihan huono-onnisesti. Tämä on tosin vain alkua. Haneken teokset ovet pelottavia visioita maailmasta, joka näennäisesti on paikallaan, mutta jonka peilikuva on pahasti vinksallaan.




www.imdb.com


23.10.
Francois Truffaut: 400 KEPPOSTA
(Les quatre cents coup, Ranska 1959)

Truffautin 400 kepposta on ensisijaisesti kunnianosoitus Jean Vigolle ja hänen elokuvalleen Nolla käytöksessä. Toiseksi: se on Ranskalaisen uuden aallon perusteoksia. Kolmanneksi: se seurailee tarinaltaaan ohjaajansa nuoruutta. Neljänneksi: se on pääosan esittäjänsä Jean-Pierre Léaudin ensimmäinen rooli, mutta ei ollenkaan viimeinen. Viidenneksi: elokuva voitti Cannesin elokuvajuhlien pääpalkinnon 1959.



www.imdb.com



30.10.
Don Coscarelli: PHANTASM
(USA 1979)

Mike on 13-vuotias poika, jonka vanhemmat ovat kuolleet. Hän asuu veljensä Jodyn kanssa. Jodyn kaveri Tommy tapetaan, mutta tapaus lavastetaan itsemurhaksi, eikä kukaan epäile mitään. Jody kieltää Mikeä tulemasta Tommyn hautajaisiin, mutta utelias poika päättää seurata tapahtumia vähän kauempaa kiikareiden avustuksella. Kun seremonia on ohi, jää Mike vielä paikalle todistamaan kuinka huippupitkä haudankaivaja, The Tall Man, nostaa Tommyn erittäin painavan arkun yksin autoonsa ja huristaa pois. Jotain hyvin omituista on meneillään hautuumaalla ja yhdessä ystävänsä Reggien kanssa Mike ja Jody käyvät taistoon The Tall Mania vastaan.



www.imdb.com


6.11.
George Cukor: SKANDAALIHÄÄT
(The Philadelphia Story, USA 1940)

George Cukorin elokuvat osoittavat kuinka helppoa ja vaivatonta elokuvan tekeminen on kun sen osaa.
Skandaalihäät on romanttisen komedian ja screwball-komedian timantti. Sekä käsikirjoittaja Stewart että näyttelijä Stewart saivat molemmat Oscar-palkinnon, eikä olisi ollut vääryys, että Katherine Hepburn olisi sen myös saanut. Mukana on myös Gary Grant, joka esittää upporikkaan naisen (Hepburn) ex-miestä. Hepburn on menossa uudestaan naimisiin ja tilanne mutkistuu, kun vielä reportteri (Stewart) laittaa lusikkansa soppaan.



www.imdb.com


13.11.
Nyrki Tapiovaara: VARASTETTU KUOLEMA
(Suomi 1938)

(Director´s cut, restauroitu pitkä versio)

Nyrki Tapiovaaran ohjaama jännityselokuva Varastettu kuolema (1938) pohjautuu kirjailija Runar Schildtin novelliin. Vuoden 1904 Helsinkiin sijoittuvassa filmatisoinnissa nuoret aktivistit hankkivat aseita edistääkseen Suomen irtautumista Venäjästä. He saavat korvaamattoman apurin hämäräperäisen liikemiehen Jonni Claessonin (Santeri Karilo) ystävättärestä Manjasta (Tuulikki Paananen), jonka rohkeus ihastuttaa aktivistiryhmän johtohahmoa Robert Hedmania (Ilmari Mänty).



www.imdb.com


20.11.
David Lynch: VILLI SYDÄN
(Wild At Heart, USA 1990)

Villissä sydämessä David Lynch tunkeutuu syvälle amerikkalaisen pop-kulttuurin myyttisiin ikoneihin ja kliseisiin. Lynch heittää alkemistin pataansa satujen, saippuaoopperoiden, Elvis- ja Marilyn-myyttien, melodraaman, road movien ja rock-kapinallisuuden aineksia. Keitoksesta syntyy hysteerisen ylikiihottunut tutkielma tuttujen lainausten ja merkitysten taakse kätketystä pahasta, julmasta ja likaisesta maailmasta – jossa kuitenkin loppujen lopuksi hyvä voittaa pahan, rakkaus vihan kuten saduissa aina.



www.imdb.com


27.11.
Michaelangelo Antonioni:
(La Notte, Italia/Ranska 1961)

Kukaan ei osaa paremmin kuin Antonioni kuvata tasapainottoman kulttuurin hämmentämien ihmisten armotonta tyhjyyttä, ihmisen traagista kohtaloa ja hänen toivotonta onnenetsintäänsä. Mutta tunteiden epävakaisuus tappaa ennen, ja Antonioni kuvaa miltei aina rakkauden kuolinkamppailua tässä mielivaltaisessa maailmassa, jossa elämme. "Minusta tuntuu, että rakkaus rajoittaa ihmistä. Siinä on jotain pettävää; se saa aikaan tyhjiön ympärillämme", sanoo Lidia Yössä ja Valentina lisää: "Joka kerta kun olen yrittänyt kommunikoida jonkun kanssa, rakkaus on haihtunut." Miksi rakkaus katoaa?

Paljon ei Yössä tapahdu. Giovannin ja nymfomaanin suhde katkeaa nopeasti, Lidia hylkää Roberton, Giovanni hipaisee nopeasti Valentinan huulia niin kuin joskus ennen ehkä, ja Tommaso Lidian huulia. Siinä kaikki.




www.imdb.com


4.12.
Kevin Costner: TANSSII SUSIEN KANSSA
(Dances With Wolves, USA/UK 1990)

"Elämän outous on mittaamatonta. Yrittäessäni aiheuttaa oman kuolemani minut kohotettiin eläväksi sankariksi".
Vuosi 1864, ja luutnantti John J. Dunbar (Kevin Costner), on haavoittunut sisällissodan taistelukentällä. Lääkärit aikovat amputoida hänen jalkansa. Dunbar tietää, ettei hän voi elää, ellei hänellä ole molempia jalkojaan, ja hän yrittää itsemurhaa hyökkäämällä Etelävaltioiden joukkoja vastaan. Selvittyään tästä Dunbar haluaa "nähdä rajaseudun ennen kuin se katoaa", ja henkisesti tasapainoton majuri Fambrough (Maury Chaykin) antaa hänelle liittovaltion kaukaisimman aseman: Fort Sedgewickin.

Asema on autio ja paikat sekaisin. Dunbar asettuu sinne kaikesta huolimatta. Avara maa miellyttää Dunbaria, mutta intiaanien väkivalta huolestuttaa häntä. Hyökkäystä ei kuitenkaan kuulu. Vain yksittäinen soturi, läheisen siouxheimon poppamies Potkiva Lintu (Graham Greene) marssii huolettomasti linnakkeessa poikkeamaan. Siouxien ja Dunbarin välille kehittyy luottamus. Dunbar alkaa arvostaa intiaanien tapaa elää yhteydessä maahan, ja hän tajuaa, että hänen ennakkoluulonsa ovat olleet vääriä. Dunbar huomaa, etteivät intiaanit ole varkaita eivätkä raakalaisia vaan yleviä ja älykkäitä ihmisiä, jotka ovat asuneet maassa kauan. Dunbarista tulee siouxien uskottu. Dunbar alkaa ymmärtää, että vaara uhkaakin valkoisten taholta.

 



www.imdb.com